2011. február 2., szerda

Maluku

Malukuba érve (csodálatos hely, igazán hálás vagyok, hogy a fél év alatt akárhányszor visszajárhatok ide) találkoztunk Ndemere doktor úrral, aki körbevezetett minket a belgák által épített kórházba. Rögtön gondoltam, hoyg ez bizony nem helyi dolog... Szép volt, nagyon szép, a környék kimondottan a gyógyulást segítette elő. A várostól távolabb, zöldövezetben, hegyekkel, pálmafákkal körülvett "épületkomplexum". Fantasztikus, már a látványtól egészségesebbnek érezhettük magunkat.
Ndemere doktor úr nagyon kedvesen az irodájába tessékelt minket, ahol részletesen ecsetelte a statisztikai adatokat. Megnéztük hatalmas ellátási körzetét (legtávolabbi város 215 km-re !!!, ahova motorral jár), 6000 várandós egy évben, 20 ezer maláriás megbetegedés, többségében gyerekek, természetesen a halottak számát is főként az apróságok teszik ki. Sajnos képtelenség az egész életen át tartó preventív gyógyszerszedés a súlyos mellékhatások miatt.
Kaptam szülészeti státuszlapot és egy másik ápolási dokumentációt. Nem gondoltam volna magam sem, hogy annyira fogok örülni annak, hogy dokumentációt látok, méghozzá nem is akár milyet, magyar társai sem tudják felülmúlni. Jómagam is meglepődtem rajta.
Maga a kórház akármilyen bizalomkeltő kívülről, belépve elárulja magát. Több ágyon még szivacs sem volt, az ellátás szegényes, kénytelenek 2-3 gyermeket is elhelyezni egy fekhelyen. Ottlétünkkor az összes apróságot maláriás tünetekkel kezelték. Gyógymód: kinin, töményen, infúzióban. Péterrel elnéztünk a radiológia felé is. Azt hittem először, hogy egy lényegtelen kis épület, talán valami kamra már nem használt kellékek tárolására, de nem. Az bizony a radiológia, echografia
 volt.
 Elképesztő.
Még valami meglepetés (valóban borzasztóan olcsó ország): 3 havi fogamzásgátló (= 1 db injekció, itt úgy vettem észre a tabletta mellőzve van) 1, azaz egy $. Hihetetlen...
Ndemere doktor úr vezetésével nagyon jó kezekben van a kórház. Megnyugtat a tudat, hogy ennek az intézménynek egy jólelkű ember a főorvosa.
Erika

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése